Samenwerken aan een kwalitatievere candidate & employee journey
Natuurlijk heb je als HR-professional al gehoord van Baanbrekende Werkgever. Dit lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren, blijft aan populariteit winnen. Op dinsdag 10 september kwamen 34 organisaties en 48 deelnemers samen bij DPG Media in Antwerpen. Op de agenda een Champion Session waarin doffice de aanwezigen inspireerde met baanbrekende inzichten rond attraction, recruitment & retention.
Omdat doffice nog brand new is, was een uitgebreide introductie zeker op zijn plaats. De relatie met Jobat en BBWG werd eerst geduid. Daarna werd ingezoomd op de belangrijkste bevindingen uit ons marktonderzoek rond insights van kandidaten. Katrien Meert, HR Business Partner bij Mensura, sprak haar waardering uit voor de diepgang van het onderzoek:
“Jullie gingen verder dan cijfers en statistieken en doken door de vraagstelling echt in het hoofd van kandidaten. Door te weten wat er in hun hoofd speelt, maken wij meer kans om een plekje te veroveren in hun hart.”
Wil je zelf nog even de opvallende bevindingen van ons marktonderzoek checken? Klik dan hier.
Inspiratie en interactie
Na de introductie gingen de aanwezigen aan de slag met design thinking-oefeningen waarbij de focus lag op het verbeteren van de candidate en employee journey. Bijzonder aan de sessies was de interactie. Ideeën en best practices werden spontaan uitgewisseld én er werd gebrainstormd rond attraction, recruitment en retention. Hoe deze belangrijke HR-processen geoptimaliseerd en anders geïmplementeerd kunnen worden.
“De sfeer tijdens de break-outs was optimaal”. Sara Walraven, die Liantis vertegenwoordigde, vond het een waardevolle ervaring: “Heel fijn om mensen in verschillende rollen en bij verschillende bedrijven te ontmoeten die over dezelfde zaken nadenken en soms ook worstelen als wij zelf. Tof om elkaar te inspireren en samen na te denken! Reminder voor mezelf om vaker uit te reiken naar anderen om van gedachten te wisselen.”
Quick wins voor Baanbrekende Werkgevers
Tot slot werden tips & tricks gedeeld om nog meer te halen uit de Baanbrekende Werkgever-certificering.
- Zorg dat het logo van Baanbrekende Werkgever op elke relevante webpagina van je careersite staat en link deze door naar een one-pager of dedicated pagina die uitlegt wat dit betekent voor je organisatie. In the end it’s all about linkbuilding (attraction).
- Gebruik het certificaat als conversation starter tijdens sollicitatiegesprekken en leid je recruiters op in de waarden van BBWG (recruitment).
- Vier moments that matter die bewijzen dat jij een Baanbrekende Werkgever bent en zorg dat medewerkers zich ambassadeurs van je organisatie voelen … practice what you preach (retention).
De ultieme tip? Integreer het BBWG-label in elke stap van de candidate & employee journey, zodat het niet alleen een keurmerk is, maar vooral een weerspiegeling van wie je als organisatie bent.
Ruben Van Goethem, gangmaker van Baanbrekende Werkgever, strooide nog met een complimentje:
“Het potentieel van een vlekkeloze candidate & employee experience is enorm. Je onderbouwt die belangrijke momenten dus best met robuuste data en de nodige know-how. En dat zijn nu net twee troeven waar doffice in uitblinkt.”
Het mooie aan Baanbrekende Werkgever is dat het zelflerend netwerk echt bewust werkt rond people & planet én dat op een inspirerende manier doet. Of we fier zijn dat we daar ons steentje mochten toe bijdragen? Wat denk je 😉?