62% staat open voor een nieuwe job
Verspreid over Vlaanderen en Brussel ondervroegen we 1.500 respondenten (53% mannen en 47% vrouwen uit de actieve bevolking) die we opdeelden per generatie. Voor de volledigheid geven we nog even de leeftijdscategorieën mee
- GenZ > 18-28 jaar
- Millenials > 29-43 jaar
- GenX > 44-57 jaar
- Babyboomers > ouder dan 57 jaar
Opvallend is dat over alle generaties heen 62% aangeeft open te staan voor een nieuwe job, waarvan 54% latent werkzoekend. Belangrijke voetnoot is dat de meerderheid van de actief werkzoekenden GenZ’ers zijn. Dat hoeft niet echt te verbazen. Zij komen net kijken op de arbeidsmarkt en snakken naar meer ervaring.
Wat is dus cruciaal om te onthouden? Dat het analyseren van en het inspelen op de candidate journey superbelangrijk is!
Zet in op awareness
De eerste fase waarop je wil focussen in de candidate journey is attraction experience. Of anders omschreven: bewustwording creëren rond jouw werkgeversmerk. Ervoor zorgen dat kandidaten jou als werkgever in overweging nemen. Om ze dan uiteindelijk over de streep te trekken om te solliciteren. Awareness, consideration en apply zijn de te volgen stappen.
Hoe je dat doet? Door in te zetten op je imago en dit ook uit te dragen. Door de aandacht vast te grijpen van elk talent in de markt. Hoe je dat doet volgens onze respondenten? …
Hierbij de top 3:
- Schets een beeld van jouw werkomgeving (toon collega’s, werkplek, vibe …)
- Draag de waarden en het DNA van je bedrijf uit
- Lanceer een creatieve en visueel georiënteerde campagne
Hou er wel rekening mee dat 63% van GenZ social media aangeeft als voorkeurkanaal om deze informatie op te pikken. Anticiperen hierop is de boodschap.
Nog opvallend aan ons onderzoek is dat alle leeftijdsgroepen (67% en meer) aangeven dat er veel belang gehecht wordt aan reviews van jouw huidige of ex-medewerkers. Zorg er dus voor dat je bent en doet wat je zegt. Walk the talk en practice what you preach want een gebrek aan authenticiteit wordt afgestraft.
Media in the mix, welke kanalen worden geraadpleegd?
In ons onderzoek peilden we naar welke media allemaal worden geconsulteerd. Het onderstaande overzicht schetst een duidelijk én verrassend beeld.
1. Nieuwsmedia
Goed nieuws is dat er nog altijd heel wat nieuws wordt geconsumeerd. Dat gebeurt over alle generaties heen in de eerste plaats via de website van de nieuwsmerken. Bij GenZ en Millenials staat de applicatie van de nieuwsmerken op 2 terwijl GenX en Babyboomers de krant verkiezen na de website.
Welke nieuwsmerken consumeren de verschillende generaties?
- HLN > 68%
- VRT NWS > 55%
- HNB/DE GENTENAAR > 42%
- DE ZONDAG > 32%
- DE STANDAARD > 28%
- DE TIJD/GVA > 25%
- DE MORGEN > 22%
2. Audiomedia
Het eerste topic waarop we hier focussen is welke audiomedia worden beluisterd. Bij babyboomers en GenX is dat vooral de radio (80% via toestel of online). Bij millenials zien we dit aandeel daalt naar 62% (maar staat wel nog altijd op de 1ste plaats) en bij GenZ verliest het aandeel van radio zijn koppositie.De podcast staat op een gedeelde 3de plaats over alle generaties heen. Let wel, de impact van podcast is groter bij GenZ (30%) dan bij Babyboomers (9%).
Maar liefst 75% van GenZ streamt (bijvoorbeeld Spotify of Apple Music) in de eerste plaats. De helft van GenZ luistert helemaal geen radio meer!
Wat is het aandeel van de radiozenders in het hele verhaal?
- Q-Music > 26%
- Joe > 19%
- MNM > 19%
- StuBru > 17%
- Radio 2 > 16%
- Radio 1 > 14%
- Nostalgie > 12%
3. Visuele media
En hoe zit het met het kijkgedrag? Da’s enorm versnipperd! Babyboomers en GenX kijken vooral live en uitgestelde televisie. Millenials kijken dan weer vooral betalende online videostreaming (Netflix, Amazon Prime, Disney+ …) en video op social media (YouTube, Instagram, TikTok, Facebook …). Bij GenZ is dit net andersom en kijkt 66% naar video op social media. Betalende en gratis online video streaming volgen op de voet. Net als bij audiomedia valt op dat GenZ zich onderscheidt van de andere generaties.
Welke televisiezenders en streamingdiensten worden het vaakst bekeken?
4. Social media
Dat social media gretig geconsumeerd worden door al onze doelgroepen verbaast helemaal niet. We focussen ons hier op de meest significante verschillen. In vergelijking met de andere generaties focust GenZ opvallend meer op social media. Belangrijk om rekening mee te houden is dat GenZ ook een grotere variatie aan socials raadpleegt.
Facebook blijft nog altijd impactvol bij Millenials, GenX en Babyboomers. Bij GenZ merk je een belangrijke kentering. Facebook moet hier onderdoen voor Instagram (71%). Deze groep zit als enige frequent op TikTok (51%).
LinkedIn haalt een bereik van 17% met GenZ als belangrijkste gebruiker. YouTube is populair bij GenZ (66%) en millenials (51%) maar helemaal niet bij GenX en Babyboomers. Snapchat scoort als relatief nieuw social medium goed bij GenZ maar helemaal niet bij de andere generaties. Hetzelfde kan gezegd worden van BeReal.
5. Andere kanalen
Welke andere kanalen trekken dan nog de aandacht van onze respondenten? Ook deze media verdienen onze aandacht. We willen HR- en marketing managers munitie geven om gericht voor de juiste mediakanalen te kiezen. Weg dus met dat buikgevoel of die ‘vanzelfsprekendheid’.
Concreet krijg je op de vraag ‘Het is zeer waarschijnlijk of eerder waarschijnlijk dat een reclameboodschap hier mijn aandacht zou trekken’ de volgende antwoorden:
- Brievenbus > 59%
- Bedrukking wagens > 47%
- Bioscoop > 47%
- Affiches toiletten > 38%
- Busaffiches > 38%
- Placemats, bierviltjes, broodzakken en billboards > 35-38%
Met uitzondering van communicatie via de brievenbus zien we dat voor veel kanalen bij jongeren de aandachtsclaim hoger ligt. Dit ligt in lijn met andere onderzoeken die Ipsos eerder uitvoerde naar aandachtswaarde bij advertenties. Jonge mensen claimen steevast aandachtiger te zijn voor advertenties via verschillende kanalen.
Let’s ‘apply’!
Over alle generaties heen zijn jobsites het meest gebruikte kanaal om een job te zoeken. GenZ toont als enige ook een opvallend grote interesse in jobbeurzen.
De meest geconsulteerde jobsites zijn:
- VDAB > 47%
- Jobat > 34%
- Indeed > 25%
- Stepstone > 18%
Naast jobsites (57%) gaan careersites van bedrijven aan de haal met de zilveren medaille (36%). Het brons is voor de spontane sollicitatie die 27% scoort. Ons advies op basis van dit inzicht? Bied bij het bouwen van je careersite de mogelijkheid om spontaan te solliciteren en beperk je niet alleen tot openstaande vacatures.
Wat geeft nu eigenlijk de doorslag om over te gaan tot solliciteren?
Naast alle bovenvermelde relevante cijfergegevens, die toch vernieuwende inzichten geven, leek het ons ook nuttig om te vragen wat er nu echt voor zorgt dat talent de stap zet om voor een werkgever te kiezen. Zo weet jij waar je als werkgever best op inzet.
- De aantrekkelijkheid van de vacature (inzicht en inhoud) > 84%
- De reputatie van het bedrijf > 79%
- Behaalde doelen en successen van het bedrijf > 54%
Welk type video helpt kandidaten dan weer te overtuigen om te solliciteren?
- Toelichting van iemand met dezelfde functie > 51%
- Virtuele rondleiding van afdeling of werkplek > 45%
- Toelichting van rechtstreekse manager > 28%
- Toelichting van recruiter > 20%
- Toelichting van CEO > 14%