To BeReal or not to BeReal?
BeReal is een socialmedia-app die inzet op authenticiteit en spontane momenten. De award winning app, die gebruikers uitdaagt om op onbewaakte momenten een foto te maken zonder filter, werd recent overgenomen én introduceert nu advertenties. Dit nieuws zorgt voor heel wat commotie binnen de online community en roept belangrijke vragen op. Vooral over de impact van adverteren op een platform dat gericht is op het authentieke, ongefilterde leven.
BeReal onderscheidt zich van andere socialmediaplatforms omdat het gebruikers slechts één keer per dag, op een willekeurig moment, een melding stuurt om een foto te maken. Je krijgt dan twee minuten om jezelf en je omgeving te portretteren. Een concept gericht op het vastleggen van spontane, ongefilterde momenten en zo voor een authentieke weergave van het dagelijks leven moet zorgen. Dit maakt de app populair bij jonge gebruikers. Denk dan vooral aan Gen Z’ers, die vaak kritischer staan tegenover het perfecte plaatje dat op andere platforms wordt gepresenteerd.
Het introduceren van advertenties: een slimme zet of een risico?
De overname van BeReal leidt tot nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Al levert dat niet alleen positieve reacties op. Veel gebruikers vrezen dat adverteren op een authentiek platform, afbreuk doet aan de ervaring en mogelijk frustratie zal veroorzaken.
Overweeg je om te adverteren op BeReal? Zorg dan zeker dat je communicatiestrategie goed zit. Alleen aanwezig zijn volstaat niet. De kunst bestaat erin de authenticiteit van de app te respecteren. Of dit een GO of NO GO is, hangt af van verschillende factoren. Zit jouw doelgroep op BeReal? Welke boodschap wil je uitdragen? … Maar vooral: hoe vermijd je negatieve reacties van gebruikers?
BeReal als onderdeel van je onboardingproces
Adverteren op BeReal mag dan gevoelig liggen, het creëert ook opportuniteiten. Zo kan BeReal bijvoorbeeld een verrassend andere en authentieke toevoeging zijn in het aanwerven van nieuwe medewerkers. Door BeReal te integreren in onboarding of preboarding, komen toekomstige collega’s op een speelse en spontane manier meer over elkaar te weten. Dit kan vooral bij Gen Z goed kunnen werken, omdat zij echt waarde hechten aan echtheid en transparantie. Het is een innovatieve manier om pionierend te werk te gaan en nieuwe mogelijkheden te verkennen.
Ben je trouwens nog op zoek naar meer inzichten over het pre- en onboardingsproces? Ontdek ze hier.