Onze Employer Marketeer Fleur leest

LEESTIJD: 3 minuten

Employee Experience: de belangrijkste inzichten uit het HEART-model

Deze zomer dook onze Employer Marketeer Fleur in het boek Employee Experience van Heleen Mes en Gea Peper. Een turf van 232 pagina’s die je in één ruk wil uitlezen én je uitnodigt stil te staan bij de vraag: “Hoe kan ik mijn organisatie en mijn eigen rol daarin verbeteren?”

 

Het boek zoomt in op werkgeluk dat zou worden aangestuurd door vier gelukshormonen: dopamine, oxytocine, serotonine en endorfine. Elk hormoon heeft een specifieke functie en draagt bij aan het HEART-model dat in het boek centraal staat. Dat model werkt concreet rond 5 topics die een positieve employee experience stimuleren:

                  • Happy werkcultuur
                  • Energiegevende werkplekken
                  • Agile leiderschap en organiseren
                  • Redesign van de employee journey
                  • Technologie die voor jou werkt

 

 

Waarom Employee Experience zo belangrijk is voor jouw organisatie

Uit het boek komt duidelijk naar voren dat employee experience direct verband houdt met een kwalitatieve customer experience. Tevreden werknemers dragen bij aan een productieve werkomgeving en beïnvloeden hoe klanten jouw organisatie ervaren. Fleur omschrijft het als:

“Om de customer experience te verbeteren, heb je gelukkige werknemers nodig. Als je werknemers de purpose ervan inzien en geloven in wat ze doen en het graag doen, gaat de klant dit ook voelen.”

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar kan in de praktijk door iets ogenschijnlijk eenvoudig als verouderde technologie onderuit worden gehaald. Slecht werkende systemen frustreren werknemers. Zo blijkt uit Brits onderzoek dat 1 op 5 medewerkers ontslag zou nemen als de technologie niet naar behoren werkt.

Het HEART-model focust op de psychologische benadering en concrete oplossingen voor organisaties. Een van de sleutels tot succes is het creëren van een werkomgeving waarin technologie voor in plaats van tegen je werkt. Dit sluit nauw aan bij de resultaten van het doffice-marktonderzoek, waarin een goed functionerende technologie tijdens het onboardingproces in de top 5 staat van belangrijkste aandachtspunten.

Het boek geeft voorbeelden van hoe je de employee experience verbetert, ook op technologisch vlak. Fleur benadrukt: “Ouderwetse of slecht werkende technologie kan een echte afknapper zijn. Zelfs als je dol bent op je werk, kan een niet-functionerend systeem dat enthousiasme snel temperen.”

Door deze inzichten te koppelen aan onze doffice-data, zien we dat 62% van de werknemers openstaat voor een nieuwe job, waarvan 54% latent werkzoekend is. Dit toont nog eens het belang van een optimale employee experience aan. Als je hier als organisatie niet actief op inspeelt, loop je het risico talent te verliezen aan concurrenten die hun employee journey meer op punt hebben.

Jobcrafting: de kracht van flexibiliteit

Een van de meest interessante topics van het boek, is het concept van jobcrafting. Een werkmethodiek waarbij werknemers taken en verantwoordelijkheden laten aansluiten bij hun sterktes en voorkeuren. In plaats van vaste functieomschrijvingen, stelt jobcrafting werknemers in staat om hun eigen werk vorm te geven. Fleur ervaart dit ook bij doffice:

“Hoewel we dezelfde functie hebben, vullen mijn collega’s en ik deze op verschillende manieren in. Dit maakt het werk niet alleen leuker, maar zorgt er ook voor dat iedereen zich kan richten op taken waar ze energie van krijgen.”

Tot slot stippen we nog even aan dat een sterke employee experience onlosmakelijk verbonden is met employer branding. Organisaties die erin slagen een aantrekkelijke en ondersteunende werkomgeving aan te bieden, versterken daarmee ook hun positie op de arbeidsmarkt.

Het bleek ook al uit ons marktonderzoek … er zijn nog veel potentiële kandidaten die met een sterk employer brand getriggerd kunnen worden. Het boek Employee Experience biedt concrete handvatten om de employee journey te optimaliseren. Inzichten die je als bedrijf of organisatie helpen het verschil te maken. Goed gelezen Fleur 😉!

Wil je nog meer insights van Fleur? Laat het weten via fleur.vanbelle@doffice.be.

Schrijf je in op onze newsletter en blijf voor op de talentcurve!

Exclusieve inzichten, trends in onze branche, vernieuwende media, tips & tricks … rechtstreeks in je mailbox!

Gerelateerde verhalen

Let’s get in touch!

Of je nu op zoek bent naar deskundige rekruteringscampagnes, strategisch advies, geïnteresseerd bent in ons uniek media-aanbod of gewoon meer wilt weten over hoe we jouw HR-doelstellingen realiseren door gedetailleerder data inzicht … we horen graag van je!