A good reputation is more valuable than money
Met een nieuwe mindset en heel wat inspanningen, ben je erin geslaagd je werkgeversmerk op een unieke manier te positioneren. Je werkt elke dag aan je authenticiteit, je socials zijn up-to-date, je content inspireert … je speelt met andere woorden optimaal in op de attraction experience.
Maar wat nu? Hoe zit het echt met die selectie-ervaring? Hoe verloopt de ideale selectieprocedure volgens onze bevraagde respondenten? … We leggen de laatste stappen van de candidate journey onder de loep.
Onze respondenten kwamen met enkele verrassende antwoorden. Ben je er klaar voor?
De ideale sollicitatieprocedure
Verstuur jij een ontvangstbevestiging na een sollicitatie? Dat doe je best wel, want maar liefst 83% van alle respondenten verwacht bevestiging na het goed afronden van hun sollicitatie. Er staat ongetwijfeld een inspirerend reply-zinnetje ingesteld als er via jouw website wordt gesolliciteerd. 86% verwacht vervolgens binnen de week feedback op hun sollicitatie met het bericht of ze al dan niet zijn weerhouden.
Hoe solliciteert de actieve bevolking het liefst? Via de website of careersite van de werkgever zelf. Maar liefst 54% geeft dit aan. Alleen blijkt dit niet de enige populaire manier te zijn. Welk kanaal dan ook? 54% verkiest cv en motivatiebrief te versturen via het eigen e-mailadres. Solliciteren via jobboards volgt met 31% maar scoort opvallend beter bij GenZ’ers … die ook LinkedIn steeds vaker gebruiken.
Een belangrijke conclusie die we hieruit kunnen trekken: jobboards worden eerder gebruikt om vacatures te vinden, dan om effectief te solliciteren.
En dan het goede nieuws … letterlijk. Hoe vertel je een kandidaat dat hij of zij uitgenodigd wordt voor een gesprek? Welke communicatie verkiezen onze respondenten met andere woorden als ze weerhouden worden?
- 40% > via een persoonlijke mail van de recruiter met daarin enkele data om een verkennend gesprek in te plannen
- 35% > via een telefonisch gesprek met de recruiter die toelichting geeft en meteen een kennismakingsgesprek vastlegt
- 14% > via een standaardmail die vertelt dat er snel contact wordt opgenomen voor verdere stappen
Opvallend is dat GenZ’ers vaker genoegen nemen met een standaardmail maar toch ook een persoonlijke mail meer appreciëren.
Het sollicitatiegesprek
Belangrijke next step is het sollicitatiegesprek. Voor het eerst volgt er een echte afspraak … een spannend moment. We zoomen in op 3 inzichten die onze respondenten aanhaalden.
- Bijna 2 op 3 verkiest een fysiek gesprek in de kantoren van de potentiële werkgever. Jongeren geven iets vaker aan dat een online gesprek ook ok is.
- De potentiële leidinggevende is de persoon bij uitstek om mee te praten tijdens een sollicitatiegesprek. Veel minder aanwezig in de antwoorden maar toch het vermelden waard zijn de recruiter, een collega die eenzelfde functie heeft of een collega uit het team.
- Competentietesten vormen geen barrière om te solliciteren. Sterker nog, we merken geen verschil in soorten competentietesten. Noch persoonlijkheids-, -theoretische- of praktische testen vormen een barrière tot solliciteren.
Wat na de sollicitatie?
Hoe worden mensen het liefst geïnformeerd over een mogelijke nieuwe wending op hun professionele pad? Tijdens deze laatste fase van de candidate journey of de hiring experience, liggen de antwoorden iets meer voor de hand …
- Hoera, je wordt aangeworven! Direct communiceren is de boodschap. De helft van alle ondervraagden wil graag telefonisch op de hoogte gebracht worden bij aanwerving.
- Spijtig, je wordt niet aangeworven. Een persoonlijke mail van de recruiter geniet de voorkeur. Graag met duiding over het waarom van de beslissing.
Opvallend is dat GenZ’ers vaker aangeven dat ze genoegen nemen met een standaardmail zonder verdere toelichting. Al kiest ook bij hen de meerderheid voor duiding.
Nice to know is dat GenZ’ers ervan houden om op een creatieve manier op de hoogte gebracht te worden. They’re in for surprise! Nog opvallend is dat geen enkele generatie via videocall wil vernemen dat ze mogen starten.
De candidate journey eindigt met het tekenen van een contract. 69% verkiest om het contract fysiek te ondertekenen. Opmerkzaam is hier: hoe jonger de doelgroep, hoe meer ze open staan voor het online tekenen van het contract.
- GenZ > 23%
- Millenials > 15%
- GenX > 11%
- Babyboomers > 5%